Menedżer mediatorem – akademia rozwoju kompetencji

Idea:

 

Jedną z kompetencji, która zdaje się być niezbędna menedżerom, jest rozwiązywanie konfliktów. Często muszą oni na siebie przyjmować rolę „trzeciej strony” w trudnych sytuacjach pomiędzy ich pracownikami. Umiejętności mediatora i znajomość procesu mediacji przez menedżera mogą z jednej strony zmniejszyć liczbę napięć w zespole, budować wiarygodność i autorytet szefa, ale przede wszystkim tworzą przestrzeń do kreowania kultury dialogu wśród pracowników.

Dla kogo?

 

Akademia jest przeznaczona dla: menedżerów, liderów, kierowników, którzy chcą wzmocnić swoje kompetencje w zakresie rozwiązywania konfliktów.

Wiedza i umiejętności wzmacniane podczas Akademii „Menedżer mediatorem”

 

Dowiesz się:

 

  • Czym jest konflikt i jakie są rodzaje konfliktów w organizacji?
  • Jakie narzędzia możesz wykorzystać do identyfikowania i rozwiązywania konfliktów?
  • Dlaczego negocjacje i mediacje są ważną kompetencją menedżera?
  • Jakie są zasady prowadzenia mediacji oraz na czym polega rola mediatora?
  • Jaka jest procedura prowadzenia mediacji?
  • W jaki sposób określać obszary i przyczyny trudnych sytuacji w mediacjach?
  • Jak zadbać o potrzeby i przestrzeń ludzi pozostających w konflikcie, a jednocześnie realizować cele organizacji?

Nauczysz się:

 

  • Określać swoją rolę w procesie identyfikowania źródeł konfliktu i podejmowania działań w kierunku rozwiązywania istniejących konfliktów.
  • Prowadzić negocjacje problemowe w oparciu o interesy.
  • Prowadzić mediacje zgodnie ze standardami mediacji klasycznych.
  • Prowadzić rozmowy na poziomie wartości i potrzeb.
  • Radzić sobie z impasem w procesie negocjacji i mediacji.
  • Konstruować porozumienie/ugodę w konflikcie.

Zrozumiesz:

 

  • Dlaczego i w jaki sposób konstruktywne rozwiązywanie konfliktów kreuje dialog
    w organizacji i w relacjach?
  • Jaka jest rola negocjatora i mediatora i jak ją rozdzielać od innych ról organizacyjnych?
  • Że dobrze rozwiązany konflikt jest kreatorem zmiany i rozwoju organizacji?

Program Akademii

 

Moduł 1: Mediacje i świadomość roli mediatora. Psychologia konfliktu (2 dni).

  • Analiza case study: Wprowadzenie do tematu mediacji.
    • Alternatywne metody rozwiązywania konfliktów i sporów.
    • Istota mediacji: zarządzenie konfliktem, sztuka zadawania pytań, sztuka przewidywania skutków.
    • Umiejętność rozdzielenia ról organizacyjnych: rola i zadania mediatora.
    • Kiedy negocjujemy, a kiedy stajemy się mediatorem?
    • Menedżer, pracownik i mediator.
  • Warsztaty: Świadomość roli mediatora:
    • Trzy poziomy budowania świadomości roli: kompetencje, skuteczność, otwartość na informacje zwrotne;
    • Komunikacja mediatora – specyfika.
    • Pytania w mediacjach – podstawowe narzędzie mediatora.
    • Kompetencje i rola mediatora: Values & Behaviors Mediatora VandO.
  • Warsztaty: Konflikt jako proces organizacyjny.
    • Definicja konfliktu: poziom strukturalny, psychologiczny, działania.
    • Pięć kluczowych przyczyn powstawania konfliktów. „Czapka” konfliktu.
    • Konflikty realne i konflikty pozorne – źródła konfliktów w Twojej organizacji/zespole.
    • Specyfika zachowania się ludzi w sytuacjach konfliktu w firmie i ich konsekwencje – aspekty psychologiczne i społeczne.

 

Moduł 2: Mediacje w zespole/organizacji – proces mediacji i kompetencje mediatora (1 dzień)

  • Mini-wykład: 10 etapów procedury mediacyjnej. Złote pytania mediacji.
  • Praca w podzespołach z omówieniem: Etapy mediacji – symulacje procesu i budowanie kompetencji mediatora:
    • ETAP 1: Zgłoszenie sprawy do mediacji w firmie.
    • ETAP 2: Misja dobrej woli.
    • ETAP 3: Wystąpienie otwierające.
    • ETAP 4: Prezentacja stanowisk – ustalenie areny konfliktu.
    • ETAP 5: Wyjaśnienie i wentylacja emocji.
  • Autoanaliza: Analiza silnych stron i obszarów wymagających wsparcia (IPR).

 

Moduł 3: Mediacje w firmie – proces mediacji i kompetencje mediatora (1 dzień)

  • Praca w podzespołach z omówieniem: Etapy mediacji – symulacje procesu i budowanie kompetencji mediatora:
    • ETAP 6 i 7: Rozmowy indywidualne: Pogłębiaj i testuj.
    • ETAP 8: Podsumowanie i zaproszenie do negocjacji.
    • ETAP 9: Negocjacje stron.
    • ETAP 10: Spisanie porozumienia.
  • Autoanaliza: Analiza silnych stron i obszarów wymagających wsparcia (IPR).

 

Moduł 4: Menedżer mediatorem – jak wykorzystać mediacje w zarządzaniu zespołem (2 dni)

  • Warsztaty: Kultura organizacyjna wspierająca dialog i mediacje: krytyczne czynniki sukcesu.
  • Warsztaty: Jak wykorzystać umiejętności mediacyjne w prowadzeniu trudnych rozmów z pracownikami?
  • Warsztaty: Jak wykorzystać mediacje do motywowania pracowników i zwiększania ich zaangażowania?
  • Warsztat doradczy: Rozwój zespołu/organizacji w oparciu o dialog – jak rozwijać postawę consensusu?
    • Budowanie partnerstwa w procesie rozwiązywania sytuacji trudnych w zespole/organizacji – metoda 6 kroków kreowania dialogu.
  • Praca indywidualna Uczestników: analiza potencjału zespołu w zakresie.
  • Dla grup zamkniętych: Warsztaty facylitowane: Wypracowanie standardów działania w ramach istniejących procesów organizacyjnych minimalizujących negatywne konsekwencje istniejących źródeł konfliktów.

Informacje o szkoleniu

Joanna Telus - Prezes VandO
Prowadzący :      Joanna Telus
Czas trwania:      48 godzin  
Cena:                   5700 PLN netto + VAT 
17-18.09
28-29.09
05-06.10
26-30.10

Cena obejmuje

Przeprowadzenie szkolenia

Realizację działań wstępnych i poszkoleniowych

Materiały szkoleniowe

Catering i lunch podczas szkolenia

Rejestracja na szkolenie